Legile Manipularii

"Inainte de a atrage pe icneva de partea ta,arata-i ca esti prietenul lui fidel" (Avraam Lincoln) Pentru a intelege mai bine procesul manipularii va propun niste legi de baza,principii a manipularii. In fiecare cultura oamenii au reactii specifice la situatii comune aparute in procesul manipularii. Aceste reactii la stimuli specifici ne permit sa prevedem comportamentul altor oameni si sa ii manipulam.In continuare in atentia voastra voi aduce 10(zece) principii cu care va ve-ti intilni in viata de zi cu zi,indiferent ce rol aveti in societate:vinzator,orator,comsumator,sotie,sot,tata,mama sau prieten. Deoarece sunt multe la numar,le voi reprezenta in mai multe articole.Ma voi stradui sa includ cel putin doua legi intr-un articol. Alaturi de legi voi aduce si exemple,tipuri de comportament intr-o situatie sau alta.Exemplele o sa arate cu claritate,influenta pe care o au asupra noastra legile manipularii.Ginditi-va cumsecade la fiecare dintre aceste legi si incercati sa gasiti exemple in experientele voastre nu demult trecute si cum ati fi putut folosi aceste legi in acele situatii?! O sa vedeti cit de mult si in care cazuri ati fost manipulati sau convinsi de un lucru oarecare,dar cel mai important este ca o sa invatati cum sa manipulati si sa-i convingeti pe ceilalti. Aceste legi creaza baza a ceia ce noi in continuare,pe viitor vom discuta si vom invata. LEGEA RECIPROCITATII Cind vi se ofera ceva ce pentru voi este pretios,la moment simtiti dorinta de ai multumi sau a oferi ceva in shcimb Atentie:Legea nu spune ca in cazul in care oferiti ceva automat primiti ceva in shcimb.Legea spune despre o dorinta ,un sentiment de ai multumi sau a oferi ceva in shcimb. La fiecare Craciun milioane de oameni cumpara felicitari si cadouri numai din motivul ca au primit daruri de la altii,si nu doresc sa se afle intr-o situatie incomoda.Inca din copilarie am fost educati sa raspundem la daruri,si cel mai uimitor este ca darurile de raspuns nu trebuie sa fie nici mai ieftine nici mai scumpe decit cele primite.Cred ca vi sa intimplat sa primiti un cadou mai scump dar sa oferiti un cadou mai ieftin(Se mai intimpla ) dar ce se intimpla dupa aia?aveti o dorinta de a completa diferenta dintre cadouri.Aceasta este un bun aexemple a acestei legi! Nu putem sa nu lasam ceva la ceai dupa ce chelnerul ne-a adus comanda. Cultura ne invata sa lasam "ceaiviie" unor oameni de diferite profesii:frizerului,chelnerului,soferului de taxi,s.a.De ce?Asa este primit si daca sa ne comportam altfel ar insemna lipsa de educatie.(*aceasta se refera mai mult la tarile unde sa lasi "ceaiviie" este o traditie,aproape o lege). Sotul se simte obligat sa se ocupe de treburile casnice daca sotia face curatenie.Sarmana sotie ca o roaba,se chinuie din toate puterile:spala podelele,vesela,si aici o istorie intreaga,numai ce nu face femeie prin casa?!pe cind barbatul cu o atitudine ca a uitat de tot-priveste fotbal :)))) (ceva obisnuit).Dar in tot acest timp sotul se simte vinovat,cu toate ca poate sa fie mort de oboseala dupa o zi grea de munca.Aici apare sentimentul vinovatiei!!! Vinzatorii de cosmetica ofera un produs de proba,gratuit.Peste citeva zile el se intoarce sa afle impresiile si pentru a cere sa faceti comanda.Da,intradevar majoritatea cremurilor hidrateaza pielea.Si daca aroma cremei de proba i-a placut femeii atunci ea numaidecit va face cel putin o comanda. Ati petrecut o seara placut in ospetie la prieteni.De acuma in colo va simtiti indatorati sa organizati o petrece si sa va invitati prietenii.Da,sa organizati o petrecere nu e atit de usor,dar si mai greu este sa nu stricati relatiile cu ei.Sa accepti invitatia cuiva si sa nu-i rasplatiti cu aceiasi moneda ii poate supara pe acei oameni indiferent cine ar fi ei. Legea "Asociatiei" De obicei noua ne place produsele,serviciile sau ideile care sunt sustinute sau reclamate de oamenii care ne inspira simpatie si respect. Daca ne place sau simpatizam oamenii care reclameaza produsul,atunci la noi apar asociatii pozitive cu acel produs.Indiferent de calitatea produsului,deseori cumparam din cauza reclamei pe care a facut-o un om vestit si important.(Dar numai prima cumparatura.A doua cumparatura e alta treaba deja,si despre aceasta voi scrie mai tirziu intr-un alt articol). Este mare posibilitatea ca datorita lui Bill Cosby ati cumparat puding "Jell-O",pelicula "Kodak" si multe alte produse.Bo Jackson cu incredere a afirmat,ca firma "NIKE" - e unica alegere corecta.Ray Charles,Michel Jackson,Cindy Crawford si Michel Fox au facut ca toata America sa bea noua "Coca Cola" "Diet Pepsi".Michel Jordan reclameaza aproape tot,totul pina cind nu s-a intors in bascketball,el singur,fara ajutorul nimanui a intarit pozitia ligii mici de baseball in America. Masina singura nu arata mai sexy.Dar vopsind pe ea o fotomodel care v-a reprezenta masina si v-a informa despre noua serie de masini,poate convinge vizitatorii auto-show-ului ,sa se gindeasca serios la o eventuala cumparare a unei masini din serioa ei.In general nu este nici o conecsiune logica intre fotomodel si automobil,dar in constiinta oamenilor este o puternica conecsiune emotionala si asociativa.Oamenii fac cumparaturi din cauza caracterului emotional si asociativ,si tocmai apoi le gasesc o explicatie logica.Adica oamenii cumpara un lucru in dependenta de starea lor emotionala si apoi se intreaba logic de ce au facut aceasta cumparatura. Muzica-aceasta uimitoare creatie poate trezi cele mai diverse amintiri.A doua mea bunica inca in aceste zile nu poate fara lacrimi sa asculte cintecul "De Craciun voi fi acasa".Fratele ei a murit in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial iar ea aflase despre aceasta in momentul cind asculta acest cintec.Deseori muzica se leaga cu multe istorii de iubire sau relatii romantice.Multe familii si tineri indragostiti au un cintec pe care il numesc "cintecul iubirii".Cintecele renasc in memoriile oamenilor,amintiri,si le permit sa resimta ceia ce au simtit cindva,chiar daca asta s-a intimplat cu zeci de ani in urma. Legea "Asociatiei" are mare efect si mare putere pentru ca ne atinge emotia.Dar noi deja stim ce se intimpla cind este vorba de starea emotionala?!Fiti atenti,nu cumva o poza cu James Bond sa va "pudreasca" ochii si sa cumparati din nebunie un Aston Martin de 200000$,Fiti atenti sa nu va treziti miine dimineata la cineva in pat doar pentru ca la el peretii sunt bucsiti cu pozele lui George Clooney. Manipularea este in genere un cutit foarte ascutit,iar legile ei de baza taie doar din priviri. ! ! ! ! ! ! ! !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu